컨텐츠 바로가기

배재대학교 대학원

학과안내

유아교육과

유아교육과 웹사이트 바로가기

학교 교육목적

유아교육 연구를 통하여 유아교육의 현상을 분석하고 이를 교육현장에 적용함으로써 유아교육의 학문적 발전에 이바지 할 수 있는 전문 인력을 양성한다.

학과 교육목표

  1. 새로운 학문적 경향을 분석하고 적용하는 능력을 배양한다.
  2. 세계화 및 정보화에 능동적으로 참여·공헌할 수 있는 유아교육 전문가를 양성한다.
  3. 학문적 이론과 현장과의 유기적인 연대 구축을 강화한다.

학과 소개

본 학과는 유아교사, 원장, 학자로서의 유아교육 연구를 통해 유아교육 전문성을 심화시키기 위해 개설되었다. 유아교육 현상을 보다 심층적으로 연구하여 유아교육의 개선 및 발전에 실제적으로 이바지하고 학문영역으로서의 유아교육에 대한 제 이론을 체계적인 유아교육 현장관찰에 기초하여 평가, 분석, 수정, 보완하여 유아교육학의 학문적 발전에 기여할 수 있는 전문인을 양성하고자 한다.

Department of Early Childhood Education has been established in order to increase early childhood education professionalism. The program goal of the department is to provide indepth interdisciplinary study focused on early childhood education curriculum, teaching methods, early childhood development, and educational theories. In addition, the program deals with dynamic interactions of young children, parents, teachers, and policy makers with their physical and social surroundings. Students are expected to be professionally prepared for leadership positions and for scholary creative work in early childhood education after graduation.

전임교원 명단

성 명 (영 문) 직 위 최종학위 (출신학교명) 전공 연구분야
이 대 균 (Lee, Dae Kyun) 교수 문학박사 (중앙대학교) 유아교육 유아교육교수법, 유아교육기관운영관리
김 숙 령 (Kim, Sook Ryong) 교수 교육학박사 미)(University of Wisconsin-Madison) 유아교육 영유아발달, 영유아프로그램
이 성 희 (Lee, Sung Hee) 교수 문학박사 미)(Penn Sylvania State University) 유아교육 유아교사교육, 유아교육교수방법
이 진 화 (Lee, Jin Wha) 교수 문학박사 (이화여자대학교) 유아교육 교사교육, 유아교육정책, 부모교육
최 항 준 (Choi, Hang Jun) 교수 문학박사 (배재대학교) 유아교육 유아발달 유아교육통계
임 현 주 (Lim, Hyun Joo) 교수 문학박사 (배재대학교) 유아교육 유아교육과정 유아교육통계
백 경 순 (Baek, Kyung Sun) 교수 교육학박사 (덕성여자대학교) 유아교육 유아교육과정, 유아문학, 특수유아통합교육

학과 전공분야

유아교육학

학과 내규

  1. 본 학과의 전공영역은 구분 없이 유아교육학 전공으로 한다.
  2. 종합시험은 4월과 10월에 18학점 이상 취득자에 한하여 실시하며, 24학점 이수 후 학점이 4.5만점에 4.25이상이 되면 종합시험을 면제한다. 종합시험 과목은 유아교육과정 세미나, 유아교육교수학습 세미나, 영유아발달 세미나(또는 유아교육연구방법 세미나 Ⅰ, Ⅱ)로 한다.
  3. 선수과목은 학부에 개설된 전공교과목 중 선택하여 9학점을 이수하는 것으로 하되 석사학위 취득에 필요한 24학점에 포함되지 아니한다.
  4. 논문계획 발표는 교내교수로 구성된 심사위원 앞에서 공개적으로 발표한다.

교육과정 일람표

학수번호 교 과 목 명 학점 주당 비고
시수
ECUD6501 석사논문연구I 0 0
ECUD6502 석사논문연구 II 0 0
ECUD6503 박사논문연구Ⅰ 0 0
ECUD6504 박사논문연구Ⅱ 0 0
ECUD6505 박사논문연구Ⅲ 0 0
ECUD6601 현장관찰 및 참여세미나 3 3
ECUD6602 유아교육교수학습세미나Ⅰ 3 3
ECUD6603 유아교육연구방법세미나 I 3 3
ECUD6604 부모교육세미나 3 3
ECUD6605 유아교육기관평가및수업컨설팅Ⅰ 3 3
ECUD6606 유아교육통계 3 3
ECUD6607 유아교육의 철학적 기초 3 3
ECUD6608 유아부적응의 진단 및 치료 3 3
ECUD6609 영유아발달 세미나 3 3
ECUD6610 유아교육과정세미나 3 3
ECUD6611 유아교육 연구동향 3 3
ECUD6655 정서 및 행동장애아교육 세미나 3 3
ECUD6614 놀이이론세미나 3 3
ECUD6615 비교유아교육세미나 3 3
ECUD6616 유아언어교육세미나 3 3
ECUD6617 유아수과학교육세미나 3 3
ECUD6618 유아교육연구방법세미나 II 3 3
ECUD6623 유아교육기관건축세미나 I 3 3
ECUD6624 교육연구의양적접근 I 3 3
ECUD6625 교육연구의양적접근Ⅱ 3 3
ECUD6626 유아교육기관건축세미나Ⅱ 3 3
ECUD6627 유아교육정책및행·재정론 3 3
ECUD6628 유아교육기관평가및수업컨설팅Ⅱ 3 3
ECUD6629 유아문학교육세미나Ⅱ 3 3
ECUD6631 유아교육교수학습세미나Ⅱ 3 3
ECUD6633 영아발달과 프로그램 연구 3 3
ECUD6634 영유아 관찰과 평가 연구 3 3
ECUD6635 유아 사회정서 발달과 교육 3 3
ECUD6636 유아교육질적연구세미나Ⅰ 3 3
ECUD6637 영유아 통합교육 3 3
ECUD6638 유아교사 장학론 3 3
ECUD6639 한국전통의 유아교육 3 3
ECUD6640 놀이이론 세미나Ⅱ 3 3
ECUD6641 유아교육과정연구 3 3
ECUD6642 부모교육 프로그램 연구 3 3
ECUD6643 유아교육현장연구 3 3
ECUD6644 유아창의성 교육 세미나 3 3
ECUD6645 유아교육프로그램 연구 3 3
ECUD6647 유아교육연구동향 II 3 3
ECUD6648 유아교사장학론II 3 3
ECUD6649 유아와 문화 3 3
ECUD6650 교류분석연구 3 3
ECUD6651 교류분석과상담실습 3 3
ECUD6652 유아교육질적연구세미나 II 3 3
ECUD6653 다원화사회의유아교육 3 3
ECUD6658 자연주의유아교육프로그램세미나 3 3
ECUD6659 유아문학교육세미나 I 3 3
ECUD6660 가족관계세미나 3 3
ECUD6661 애착과영유아교육 3 3
ECUD6662 영유아교육프로그램개발세미나 3 3
ECUD6663 근현대유아교육사 3 3
ECUD6664 현대유아교육사조 3 3
ECUD6665 다문화와유아교육 3 3
ECUD6666 사회경제적관점에서본유아교육 3 3

교과목 해설

ECUD6501 석사논문연구 Ⅰ(Research for the Master´s Degree Ⅰ) 0학점
석사학위과정 2학기에 받게 되는 논문지도
ECUD6502 석사논문연구 Ⅱ(Research for the Master´s Degree Ⅱ) 0학점
석사논문연구 Ⅰ을 이수하고 3학기생이 받는 논문지도
ECUD6503 박사논문연구 Ⅰ(Research for the Doctoral Degree Ⅰ) 0학점
박사학위과정 3학기에 받게 되는 논문지도
ECUD6504 박사논문연구 Ⅱ (Research for the Doctoral Degree Ⅰ) 0학점
박사논문연구 Ⅰ을 이수하고, 박사학위과정 4학기에 받게 되는 논문지도
ECUD6505 박사논문연구 Ⅲ(Research for the Doctoral Degree Ⅰ) 0학점
박사논문연구 Ⅰ,Ⅱ을 이수하고, 박사학위과정 5학기에 받게 되는 논문지도
ECUD6601 현장관찰 및 참여 세미나 (Seminar in Field Observation and Participation) 3학점
유치원의 현황과 실태를 바르게 파악하며 각 유아교육 활동의 계획, 준비, 진행 및 평가 과정과 방법의 활용을 위해 각 영역별 현장참여, 이론탐색, 발표, 토의, Workshop을 한다.
· 권장선수과목: C1302 현장연구 및 참여(1), C1421 현장연구 및 참여(2)
This course provides students with direct experience of early childhood education through visiting kindergarden and child care center and observing main concerns of early childhood education such as curriculum, facilities, classroom management, instructional models, child development, and teacher´s role.
ECUD6602 유아교육교수학습 세미나 (Seminar in Teaching and Learning Method in Early Childhood Education) 3학점
유아교육기관에서 유아를 대상으로 전개되는 교수·학습 방법의 유형을 분석하고 교육내용 및 유아의 발달수준에 따른 최적의 교수학습방법 및 이를 지원할 수 있는 교재·교구의 개발을 목적으로 한다.
· 권장선수과목: Z1317 교과교재연구 및 지도법
This course provides students with knowledges, skills, and attitude on how to help young children learn effectively the given subject matters.
ECUD6603 유아교육연구방법 세미나Ⅰ(Research Methods in Early Childhood Education Ⅰ) 3학점
유아교육에 관한 여러 가지 연구 방법들을 이해하며 연구 설계를 위한 제 원리, 자료수집 방법, 자료 분석 및 결과 해석 등 연구에 관련된 제반 원리들을 이해하고 적용하며 실제로 연구를 수행할 수 있는 연구계획서를 작성해 본다.
· 권장선수과목: C1429 유아교육연구방법
This course is designed to acquaint students with a variety of methods used to study early childhood education. We will begin by examining some philosophical and general methodological issues. During the remainder of the course, students will be asked to write a research proposal regarding the subject that is of particular interest to her/him.
ECUD6604 부모교육 세미나 (Seminar in Parent Education) 3학점
부모교육에 대한 전반적인 이론탐색과 바람직한 부모로서의 자질 향상 및 유아교육기관에서의 효율적인 부모교육의 실제를 위한 발표, 토의, Workshop을 한다.
· 권장선수과목: C0102 부모와 자녀, C1306 부모교육
This course examines the theories and practices of parent education, with an emphasis on the relationships among home, school, and community.
ECUD6605 유아교육기관평가및수업컨설팅Ⅰ(Accreditation of Early Childhood Institution and ConsultingⅠ) 3학점
유치원이나 어린이집에서 이루어지고 있는 유아교육의 효과를 극대화하기 위한 운영관리의 제반 조건을 연구하며 특히, 유아교육 교수·학습 방법을 지원하기 위한 유아교육기관의 공간 구성 및 건축 계획에 대해 연구한다.
· 권장선수과목: C1304 유아교육기관운영관리
This course covers the organization and administration of the kindergartens and daycare programs including organizational structure, public policies, curriculum, child and personnel management, regulations, finance, supervision, and parent involvement.
ECUD6606 유아교육통계 (Statistics for Early Childhood Education) 3학점
학생들이 다양한 연구자료를 분석할 수 있도록 여러 가지 통계적 방법을 개념적으로 이해하고, 통계 Package를 활용할 수 있게 한다.
· 권장선수과목: C1429 유아교육연구방법
Basic knowledge of descriptive and inferential statistics and its application to early childhood educational research are covered. Students practice analyzing data with Statistical package (e.g., SPSS).
ECUD6607 유아교육의 철학적 기초 (Philosophical Foundations of Early Childhood Education) 3학점
유아교육에 관한 문제를 교육철학적 시각으로 논의, 연구하기 위하여 철학적 연구논리들인 해석학, 인간학, 현상학, 변증법, 비판이론, 언어분석, 경험과학적 연구논리와 구조주의적 접근 등을 다루어 유아교육에 대한 조직적이고 역사적인 인식능력과 이론정립의 능력을 기른다.
· 권장선수과목: C0104 유아교육사상사
Historical events and philosophical bases of Early childhood education are examined.
ECUD6608 유아 부적응의 진단 및 치료 (Diagnosis and Treatment of Maladjustment of Young Children) 3학점
유아들에게 발생하는 다양한 부적응의 원인을 이해하고 여러 가지 검사와 방법을 활용하여 유아들의 부적응을 진단할 수 있게 한다.
· 권장선수과목 : C0221 유아정신위생, C0202 유아생활지도
Disgnostic procedures and remedial treatment of young childrens´ psy- chological problems are introduced. Special emphasis is on administering psychological testing and interpreting its results.
ECUD6609 영유아발달 세미나 (Seminar in Young Children´s Development) 3학점
영유아발달의 제 영역에 대한 문헌과 자료를 수집·분석하여 다양한 학설을 탐구하고 실제 영유아관찰 및 영유아와의 활동 등 여러 가지 이론의 현장 적용을 토대로 영유아 발달의 단계별 특징을 연구한다.
· 권장선수과목: C0103 유아발달
The course is intended to be a general introduction to the field of young children´s development (physical, social, emotional, cognitive, and language) for students pursuing advanced studies of early childhood education. Our focus will be primarily on normal as opposed to clinical aspects of development.
ECUD6610 유아교육과정 세미나 (Seminar in Curriculum for Early Childhood Education) 3학점
유아교육과정의 구성요소를 탐색하고, 과거와 현재의 다양한 유아교육과정 유형을 분석하여, 미래지향적인 바람직한 유아교육과정 모형을 연구한다.
· 권장선수과목: C1303 유아교육과정
· 2005-2006 배재대학교 대학원 요람
This course provides presentations and discussions of basic principles underlying development and planning of curriculum. The course consistently interweaves theory and practice as curriculum areas and models are examined. Through discussion, presen- tation, and observation of preschools, students have the opportunity to examine their own philosophical framework.
ECUD6611 유아교육 연구동향(Current Issues and Trends in Early Childhood Education) 3학점
유아교육학의 제반 분야에서 다루어지는 연구의 주제와 내용을 분석하여 현대 유아교육 이론과 주요 문제의 경향을 파악하고, 미래의 유아교육연구 주제와 과제를 탐색한다.
· 권장선수과목: C1424 유아교육론과 실제
This course analyzes current issues and trends in early childhood educa- tion. Through the thoughtful and critical examination of issues and controversies surrounding early child- hood education practices, policies, and professional development, students have the opportunity to choose their own research subject in early child- hood education.
ECUD6655 정서 및 행동장애아교육 세미나 3학점
본 과목의 목적은 정서행동장애를 이해하고 정서행동장애가 있는 아동들에게 정서발달에 촉진을 줄 수 있는 다양한 프로그램을 개발하며 이에 따른 교수방법을 적용하여 사례연구를 경험하는데 있다.
The purpose of this course is to understand the theory of emotional &behavioral disorders and establish various programs that would promote the emotional development of children with emotional &behavioral disorders. This course also focuses on case studies that implement pedagogy to these programs.
권장선수과목: 정서 및 행동장애아 교육
ECUD6613 유아사회교육 세미나 (Seminar in Social Studies for Young Children) 3학점
유아의 사회화 이론에 대한 연구 및 사회교육 프로그램에 대한 자료 분석을 통해 바람직하고 효율적인 유아사회교육의 방향을 모색하고 현장 적용의 가능성을 타진해 본다.
· 권장선수과목: C1321 유아사회 및 도덕교육
We will review newer, contemporary theories of young children´s social development and programs for young children´s social education. Students will discuss and examine the appro- priate and effective methods of social education for young children.
ECUD6614 놀이이론 세미나 (Seminar in Play Theories) 3학점
놀이에 관한 이론을 탐색하고 현대 유아교육에서의 놀이에 관한 연구물을 분석하여 놀이의 가치, 놀이와 유아교육과정과의 관계, 놀이에 관한 연구의 경향 등을 파악한다.
· 권장선수과목: C1423 놀이이론과 실제
This course explores the origins of play in relation to the growth and development of young children with implications for practice. Historical and theoretical viewpoints will be examined as will ethological and cultural perspectives. Implications for understanding and facilitating the development of competence in young children through play will be the lens through which we form our dialogues.
ECUD6615 비교유아교육 세미나 (Seminar in Comparative Early Childhood Education) 3학점
세계 여러 나라의 유아교육 역사, 유아교육 사상가, 유아교육 기관의 발달 및 제도의 변화를 비롯하여 유아교육 현황에 이르기까지 비교·연구한다.
· 권장선수과목: C0104 유아교육사상사
This course compares and contrasts various kindergarden system and public policies of the major industrialized countries and Korea, such as legislative and administrative structure, types of programs, regulations and standards, budget and finance, etc.
ECUD6616 유아언어교육 세미나 (Seminar in Language Education for Young Children) 3학점
유아언어발달에 대한 이론 및 유아언어교육에 대한 이론적 배경을 고찰하고 현장에서 유아언어 교육의 효율성을 높일 수 있는 다양한 방법에 대해서 연구한다.
· 권장선수과목: C0201 유아언어교육
This course explores principles and teaching methods of reading, writing, speaking, listening, and thinking for young children.
ECUD6617 유아 수과학교육 세미나 (Seminar in Mathematics and Science Education for Young Children) 3학점
유아를 위한 수학과 과학교육의 이론과 실제를 적용해보고 논의해 봄으로써 미래지향적인 유아수과학교육의 방향을 모색한다.
· 권장선수과목: C1322 유아수학 및 창의성 교육, C1305 유아과학교육
This course examines the theories, teaching strategies, and instructional materials for the mathematics and science education for young children. Activities that lead children to observation and experimentation and that individualize teaching of mathe- matics will also be demonstrated.
ECUD6618 유아교육연구방법 세미나 Ⅱ(Research Methods in Early Childhood Education Ⅱ)
유아교육연구방법 세미나Ⅰ의 심화과정으로, 보다 구체적·심층적으로 유아교육을 위한 연구방법을 적용·실시해 본다. 특히 유아관찰 및 심리와 행동의 제 측면을 측정하는 것을 비롯하여 연구의 양적 접근법 이외에 질적 접근에 의한 연구를 수행할 수 있는 능력을 기른다.
· 권장선수과목: C1429 유아교육연구방법, ECUD6603 유아교육연구방법 세미나 Ⅰ
This is an extended course of ECUD6 603. The course will consist of various practices of research methods used in different domains: standardized and nonstandardized tests, naturalistic obser- vations, questionnaires, structured and semi or nonstructured interviews, narratives, and other field-based data collection and analysis.
ECUD6623 유아교육기관건축세미나Ⅰ(Semina in Kindergarten and Daycare Center ConstructionⅠ) 3학점
유치원이나 어린이집 건축에 필요한 이론을 학습하고 건축 계획서를 작성하며, 국내외 유아교육기관 건축물을 견학하고 효율성을 분석한다.
Research and exploration of kindergarten and daycare center construction focusing on design, materials and convenience.
ECUD6624 교육연구의양적접근Ⅰ(Quantitative InguiryⅠ) 3학점
교육의 최근 연구 동향을 연구 주제와 관련시켜 탐색한다.
· 권장선수과목: 유아교육연구동향
This course explores the current researches in education related to the research subject.
ECUD6625 교육연구의양적접근Ⅱ(Quantitative InguiryⅡ) 3학점
교육의 최근 연구 동향을 교육의 철학적· 심리학적·사회적 측면에서 탐색 연구한다.
· 권장선수과목: 유아교육연구동향, 교육연구세미나 I
This course explores the current researches in education related to the field of philosophy, psychology and sociology.
ECUD6626 유아교육기관 건축 세미나Ⅱ (Semina in Kindergarten and Daycare Center Construction) 3학점
유치원이나 어린이집 건축에 필요한 이론을 학습하고 건축 계획서를 작성하며, 국내외 유아교육기관 건축물을 견학하고 효율성을 분석한다.
Research and exploration of kindergarten and daycare center construction focusing on design, materials and convenience.
ECUD6627 유아교육 정책 및 행·재정론(Policy, Administration and Finance in Early Childhood Education) 3학점
유아교육에 관련된 정책 및 행·재정 제도를 이해하고, 유아교육을 효율적으로 발전시킬 수 있는 방안을 탐색한다.
Research and exploration of policy, administration and finance in early childhood education such as national laws, regulations and budget.
ECUD6628 유아교육기관평가 및 컨설팅Ⅱ (Accreditation of Early Childhood Institution and ConsultingⅡ) 3학점
유아교육기관의 질관리를 위해 기관평가 제도가 필요함을 이해하고 평가준거, 평가방법 등을 비교 분석하며 효율적인 컨설팅 방안을 탐색한다.
· 권장선수과목 : 유아교육기관 운영관리 세미나
Research and exploration of early childhood institution accreditation and consulting related with the criteria, method and manual
ECUD6629 유아문학교육세미나Ⅱ(Semina in Literature Education for Young ChildrenⅡ) 3학점
유아문학의 가치와 그림책의 장르별 특성을 알아보고, 실제로 그림책 읽기를 감상하면서 즐거움과 감동을 느낀다. 또한, 그림책의 평가준거에 따라 글과 그림을 분석하는 과정을 통하여 좋은 그림책을 선정하는 기틀을 마련한다.
ECUD6630 인지발달과 교육세미나 (Seminar in Cognitive Development and Education) 3학점
유아들의 인지발달과 언어발달을 이해하고 발전시키기 위한 요즘의 이론들과 교육적 실제에 살펴보고 학생들이 인지 및 언어발달이론을 평가, 교육과정, 아동들과의 상호작용에 적용해 보는 기회를 제공한다.
· 권장선수과목 : 유아인지발달세미나
Focuses on current theory and practice related to understanding and enhancing the young child´s cognitive and language development. Provides the student with opportunities to apply child development and learning theory to assessment, curriculum, and interaction patterns with young children.
ECUD6631 유아교육교수학습세미나Ⅱ(Seminar in Teaching and Learning Method in Early Childhood EducationⅡ) 3학점
유아교육기관에서 유아를 대상으로 전개되는 교수·학습 방법의 유형을 분석하고 교육내용 및 유아의 발달수준에 따른 최적의 교수학습방법 및 이를 지원할 수 있는 교재·교구의 개발을 목적으로 한다.
· 권장선수과목: Z1317 교과교재연구 및 지도법
This course provides students with knowledges, skills, and attitude on how to help young children learn effectively the given subject matters.
ECUD6633 영아발달과 프로그램 연구(Infant Development and Programs) 3학점
만 0세에서 2세 영아기의 발달적 특성을 이해하고, 발달적으로 적합한 교육 프로그램의 실제에 대해 탐색한다.
· 권장선수과목 : 영유아발달세미나
Review of cognitive, social, motor and language development of infants and toddlers. The educational program and role of the teachers as well as parents: methods for promoting developmental abilities in infants and toddlers)
ECUD6634 영유아 관찰과 평가 연구(Observation and Evaluation of Young Children) 3학점
영유아 관찰과 측정 방법에 대한 실제적 적용을 위한 이론 및 기법을 익힌다.
· 권장선수과목 : 영유아발달세미나
Methods of observation and evaluation of young children in child care and early childhood education settings.
ECUD6635 유아 사회정서 발달과 교육(Socio-emotional Development and Education for Young ChildrenObservation and Evaluation of Young Children) 3학점
유아의 사회적, 정서적 발달 특성을 이해하고 이러한 발달적 특성을 배려한 지도 방법과 교육적 접근에 대해 연구한다.
· 권장선수과목 : 유아사회교육세미나
Principles and research findings on social and emotional development with implications for the guidance of young children in the home and in preschool groups.
ECUD6636 유아 교육 질적 연구 세미나Ⅰ(Seminar on Qualitative Research on Early Childhood Education) 3학점
영유아와 유아교육 현장연구에 관한 질적 접근을 다루며, 이론, 설계, 자료수집, 분석에 관한 실습을 경험한다.
· 권장선수과목 : 유아교육연구방법 세미나Ⅰ
The identification of concepts, frameworks, theories and practices used in qualitative research on early childhood education.
ECUD6637 영유아 통합교육(Inclusive education for young children) 3학점
장애를 가진 영유아를 위한 통합교육의 교육적 의의를 살펴보고, 효과적인 교육과정 운영 및 교사의 역할 등을 탐색한다.
· 권장선수과목: 유아특수교육, 유아부적응의 진단 및 치료
This course explores the implement of inclusion in early childhood setting. Focuses on the integrating the current research on inclusions and early childhood programs.
ECUD6638 유아교사 장학론(Supervision for teacher development) 3학점
교사의 전문성 발달을 돕기 위해 교사의 리더쉽, 장학지도, 원내장학에 관한 내용을 최근의 연구 경향을 중심으로 다룬다.
· 권장선수과목 : 교사교육론
This courses explores the nature and tendency of supervision in early childhood teacher. Emphasis will be placed on an understanding of the leadership in early childhood, supervision of the teacher through the review of the related research.
ECUD6639 한국 전통의 유아교육(Korean Tradational Early Childhood Education) 3학점
한국 전통의 유아교육의 철학, 교육방법을 분석하고 고찰하여 현대의 유아교육에 주는 시사점을 모색한다.
· 권장선수과목 : 유아교육의 철학적 기초
This course focus on the early Korean influences on early childhood education. Review historical events and philosophy that have impacted directions in early education.
ECUD6640 놀이이론 세미나Ⅱ(Seminar in play theories II) 3학점
유아교육에서 놀이에 관한 연구물을 분석하여 놀이와 발달, 놀이와 유아교육과정과의 관계, 놀이의 가치, 놀이에 관한 연구의 경향을 파악한다.
· 권장선수과목 : 놀이이론 세미나
This course explores major areas of the extant play literature relevant to the play practitioner. And focuses on the integrating the current play research and theory the practitioner.
ECUD6641 유아교육과정 연구(Research in Early Childhood Curriculum) 3학점
유아교육과정의 유형을 분석하고 이해하며 현대 유아교육과정의 동향, 논점, 과제와 전망에 관한 연구를 고찰하고 방향을 모색한다.
· 권장선수과목 : 유아교육과정세미나
This course focuses on analysis and understanding of various kinds of early childhood curriculum. Emphasis will be placed on review of current issue and vision of early childhood curriculum.
ECUD6642 부모교육프로그램연구(Reserach in Parent Education Program) 3학점
부모교육프로그램의 유형, 부모교육의 방법, 효과에 관한 국내외의 연구 경향을 고찰하고 유아교육기관에서 효율적인 부모교육 프로그램을 모색해 본다.
· 권장선수과목 : 부모교육세미나
This course provides the student to review and analysis the researchs on parent education program in early childhood education. Emphasis will be placed on the serach an effective parent education program.
ECUD6643 유아교육현장연구(Research in the Field of Early Childhood Education) 3학점
유아교육현장에서 나타나는 현상을 방문 관찰과 현장참여, 이론탐색, 관련 연구분석 등 다양한 방법을 통하여 연구한다.
· 권장선수과목 : 현장 관찰 및 참여세미나
This course focus on analysis the main concerns of early childhood education field through review of related research and participate the centers.
ECUD6644 유아 창의성 교육세미나(Seminar in Creativity Education in Early Childhood) 3학점
유아 창의성 교육의 경향과 본질을 이해하고 이와 관련된 제반 이론을 탐구한다. 실제 교육현장에서 유아 창의성 교육에 대한 프로그램 구성, 실행, 평가의 방법과 경향을 논의한다.
· 권장선수과목 : 유아인지발달 세미나, 영유아 발달 세미나
This course provide for understanding and reseraching the related theroies of the creativity education in early childhood. Emphasis will be placed on the analysis and design the creativity education program.
ECUD6645 유아교육프로그램 연구 (Study on early childhood education program) 3학점
본 과목에서는 유아교육 프로그램의 현대적 경향을 탐색하기 위하여 교육과정, 현장의 실제에 관한 연구 경향을 살펴본다. 이러한 과정을 통하여 학생들은 유아교육프로그램 및 교육과정의 이론적 기초, 적용 방법 및 경향을 탐색하여 전문가적 능력을 갖추도록 한다.
Explores the relationship between prescriptions for practice and current understanding of children´s development. Studies early childhood program in the broader context of curriculum research and its concern with issues of class, and gender in the field of education.
ECUD6647 유아교육연구동향Ⅱ (Current Issues and Trends in Early Childhood Education Ⅱ) 3학점
유아교육의 최근 동향 및 이슈와 관련된 자료를 깊이 있게 탐색, 연구하고 이에 대한 발표와 토론을 통해 유아교육에 대한 시각을 심화, 확장할 기회를 갖는다. 자신의 연구 주제에 대한 통찰력을 키우고 구체적 접근 방법과 방향을 모색한다.
An advanced course which surveys the current issues and models used in early childhood education. Focuses will be on understanding, evaluating, and building the theories as well as conceptual and methodological problems in theoretical/empirical research.
* 권장선수과목은 따로 지정하지 않습니다.
ECUD6648 유아교사 장학론Ⅱ (Supervision for teacher developmentⅡ) 3학점
본 과목은 유아교사 양성대학의 교사교육자들과 유아교사들이 교육현장에서 유아교사의 전문성 발달을 위하여 실제로 장학을 실시할 수 있는 능력과 기술을 갖추도록 하기위하여 장학에 관련된 이론과 실제를 다룬다.
The purpose of this course is to gain the main characteristics of a supervision and to apply them to the current state of the field of early childhood education. And the student will review the concerns related to professionalism in early childhood education.
ECUD6649 유아와 문화 (Early Childhood and Culture) 3학점
본 과목에서는 세계의 문화간의 그리고 문화내의 영유아교육과 관련된 내용을 탐색하고자 한다. 이를 통해 세계화 정보화 사회에서 바람직한 영유아교육의 방향을 리드해 나갈 수 있는 역량을 함양하도록 한다.
This course focus on investigation of intra culture and inter culture factors on early childhood education. The aim of this course is empowering the students to lead the early child field optimal direction.
ECUD6650 교류분석연구 (Studies in Transactional Analysis) 3학점
교류분석의 4대 3소 이론을 통해 유아의 성격형성과정을 이해하고 양육자의 자아성찰과 인간관계의 교류를 분석하는 이론과 기법을 연구한다.
ECUD6651 교류분석과상담실습 (Transactional Analysis & Counseling Practice(Clinical Training))3학점
T.A이론의 4대 3소이론을 중점으로 학습하여 인간의 심성개발을 위한 마음의 구조와 기능을 학습, 분석, 실습하고 지도자로서의 TA자격증 취득을 목적으로 한다.
ECUD6652 유아교육질적연구세미나 II (Seminar on Qualitative Research on Early Childhood Education II) 3학점
영유아와 유아교육현장 연구에 관한 질적연구 논문을 분석하고 이를 기초로 질적연구 논문을 작성한다.
The identification of concepts, frameworks, theories and practices used in qualitative research on early childhood education.
ECUD6653 다원화사회의 유아교육 (Early childhood education in a pluralistic society) 3학점
세계화로 인해 점차 다원화되어 가는 우리 사회 속에서 새롭게 대두되고 있는 유아교육의 제반 문제들을 파악하고 그에 적절한 유아교육의 방향에 대해 논의한다.
This course is designed to understand and discuss issues and concerns of early childhood education in a contemporary society that is being pluralistic due to increasing globaliazation.
ECUD6658 자연주의유아교육프로그램세미나 (naturalism-early childhood education seminar) 3학점
코메니우스, 죤 로크 이론의 철학을 중심으로 Rousseau의 자연주의, 또는 자연론을 중심으로 하는 프로그,램을 연구한다.2007 개정 유아교육과정에서 자연과 생명을 존중하는 내용의 특징을 기초로하여 유아들이 가까운 자연속에서 자연의 생태를 체험하고  경험함으로서 유아의 5개발달 및 인성발달과 창의성 발달을 효과적으로  촉진하는 프로그램 등 을 알아보고  현장에서 자연주의적인 프로그램을 개발한다.
ECUD6659 유아문학교육세미나Ⅰ(Semina in Literature Education for Young ChildrenⅠ) 3학점
유아문학의 가치와 그림책의 장르별 특성을 알아보고, 실제로 그림책 읽기를 감상하면서 즐거움과 감동을 느낀다. 또한, 그림책의 평가준거에 따라 글과 그림을 분석하는 과정을 통하여 좋은 그림책을 선정하는 기틀을 마련한다.
ECUD6660 가족관계세미나 (Seminar in Family Relations) 3학점
ECUD6661 애착과영유아교육(Attachment and Early childhood Education) 3학점
ECUD6662 영유아교육프로그램개발세미나(Seminar on program development for early childhood education) 3학점
ECUD6663 근현대유아교육사(History of Modern early childhood education ) 3학점
ECUD6664 현대유아교육사조(Paradigms of contemporary early childhood education) 3학점
ECUD6665 다문화와유아교육(Multicultural early childhood education) 3학점
ECUD6666 사회경제적관점에서본유아교육 (Socioeconomic context of early childhood education) 3학점
TOP